http://www.origo.hu/auto/20101006-schwinncsepel-stringbike-a-lanc-nelkuli-bicikli.html
Magyar fejlesztésű hajtószerkezettel, hagyományos lánc nélkül lehet tekerni a Schwinn-Csepel legújabb kerékpárját. Ez a megoldás akár forradalmasíthatja a kerékpárépítés eddig bevett szokásait, de ára miatt most még inkább drága prémiumtermék. Megnéztük, hogy működik az elsőre bonyolultnak tűnő rendszer, és hogy jobb-e a megszokottnál.
Az idei padovai nemzetközi biciklivásár egyik szenzációja volt a Stringbike. Előtte semmit nem lehetett tudni róla, azóta viszont megállás nélkül erről kérdezik a fejlesztőit. Kohlheb Róbert, a Stringbike egyik ötletgazdája elmondta, korai lenne még ítélkezni a láncnélküli bicikli felett, mert a Csepelen elkészült tízdarabos előszéria még nem egy késztermék, inkább a benne rejlő további lehetőséget kell értékelni.
Mi a baj a lánccal és a fogaskerekekkel?
A lánchajtás konstrukciója magában rejt néhány hibát, amit igazából nem is érzékelünk, hiszen az elmúlt több mint száz év alatt teljesen hozzászoktunk ehhez a megoldáshoz. A mérnökök a koncepció tökéletesítése helyett egy teljesen újjal álltak elő.
A stringdrive hajtás legnagyobb előnye a láncos-fogaskerekes, mindenki által jól ismert megoldással szemben, hogy a hajtási érzet teljesen más, mint az egyoldalon futó lánc esetében. Lényege, hogy a bicikli hajtott kerekét két bovden mozgatja (a string angolul zsinórt jelent, innen a név), amelyeket két kis kábeldobra csavarnak fel. A pedálok egy fél kör alatt feltekerik majd kihúzzák a madzagokat, és mivel ez a mozgás a jobb és a bal oldalon egymást váltja, folyamatosan tudunk előre haladni. Ehhez persze a pedálok és a madzagok összekötését egy ellipszis alakú lengőkarral oldják meg, amelynek a formája meghatározza a bicikli karakterisztikáját - ez tulajdonképpen a stringdrive lelke.